بيان شديد اللهجة من رئاسة الجمهورية: استمرار هروب الحريري من تحمل مسؤولياته..ينم عن رغبة متعمدة في تعطيل تشكيل الحكومة! “المستنقع” الذي يدّعي “المستقبل” أن البلاد غارقة فيه، هو من إنتاج منظومة ترأسها تياره

ردّ مكتب الاعلام في ​رئاسة الجمهورية​ على بيان تيار “المستقبل”، مشيراً الى أن تيار”المستقبل” يواصل بالتزامن مع ​الاتصالات​ الجارية ل​تشكيل الحكومة​ ​الجديدة​، حملاته على رئاسة الجمهورية حينا وشخص الرئيس العماد ميشال عون احيانا، مستعملا عبارات وتوصيفات تدل على المستوى المتدني الذي وصلت اليه ادبيات القيمين على هذا التيار. ولعل البيان الذي صدر امس خير دليل على الدرك غير المسبوق في ​الحياة​ السياسية الذي انحدر اليه هؤلاء”.

وضاف في بيان: “لقد آثرت رئاسة الجمهورية طوال الاسابيع الماضية عدم الدخول في اي سجال مع التيار المذكور على رغم الاضاليل التي كان يسوّقها والتعابير الوقحة التي كان يستعملها، وذلك افساحا في المجال امام المبادرات القائمة لمعالجة الوضع الحكومي، خصوصا بعد الموقف الذي اتخذه ​مجلس النواب​ مؤخرا تجاوبا مع رسالة ​رئيس الجمهورية​، وما تلاه من تحرك قام به رئيس المجلس الاستاذ ​نبيه بري​ بالتعاون مع ​حزب الله​. الا ان ما تضمنه بيان الامس، يستوجب التوقف عند النقاط الاتية:
⁃ اولا: ان استمرار هروب الرئيس المكلف ​سعد الحريري​ من تحمل مسؤولياته في تاليف حكومة متوازنة وميثاقية تراعي الاختصاص والكفاءة وتحقق المشاركة، يشكل امعانا في انتهاك ​الدستور​ ووثيقة الوفاق الوطني، وينم عن رغبة واضحة ومتعمدة في تعطيل عملية تشكيل الحكومة وفقا الى ما اشارت اليه رسالة رئيس الجمهورية الى مجلس النواب.
⁃ ثانيا: ان الادعاء دائما بان رئيس الجمهورية يحاول من خلال مواقفه الانقضاض على ​اتفاق الطائف​ ومفاعيله الدستورية هو قمة الكذب والافتراء وخداع الرأي العام، لان رئيس الجمهورية استند في كل مواقفه وخياراته الى الدستور وطبقه نصا وروحا، والى وثيقة الوفاق الوطني بكل مندرجاتها. وان من يضرب اتفاق الطائف هو من يعمل على ضرب الدستور والتلاعب على نصوص واضحة فيه.
⁃ ثالثا: يصر الرئيس المكلف على محاولة الاستيلاء على صلاحيات رئيس الجمهورية وحقه الطبيعي في احترام الدستور من خلال اللجوء الى ممارسات تضرب الاعراف والأصول، وابتداع قواعد جديدة في تشكيل الحكومة منتهكا صراحة التوازن الوطني الذي قام عليه ​لبنان​. والانكى من كل ذلك انه يلقي على رئيس الجمهورية تبعات ما يقوم به هو من مخالفات وتجاوزات تتنافى والحرص الواجب توافره في اطار التعاون بين اركان ​الدولة​ لما فيه مصلحة لبنان العليا، والثقة النيابية والشعبية الواجب توفيرها لاي حكومـــة في اطار التشكيل.
⁃ رابعا: يتعمد الرئيس المكلف وتياره تحميل عهد ​الرئيس ميشال عون​ مسؤولية ما آلت اليه الاوضاع الاقتصادية والمالية والاجتماعية، في الوقت الذي يعرف فيه القاصي والداني ان ما ورثه العهد من اوضاع مالية صعبة وديون هو “ثمرة” ممارسات فريق الرئيس المكلف وسوء ادارته لشؤون الدولة منذ مرحلة ما بعد الطائف حتى اليوم، وبالتالي فان “المستنقع” الذي يدعي بيان ​تيار المستقبل​ ان البلاد غارقة فيه، هو من انتاج ​منظومة​ ترأسها تيار “المستقيل” وتسلطت على مقدرات البلاد.
⁃ خامسا: ان تيار “المستقبل” من خلال اطلاق النار مسبقا على الاقتراح المطروح بالدعوة الى عقد ​مؤتمر​ حوار وطني في ​قصر بعبدا​ لمعالجة الاوضاع في البلاد ومحاولة ايجاد حل للازمة الحكومية الراهنة، انما يريد قطع الطريق على اي محاولة انقاذية ل​تأليف الحكومة​ واجراء الإصلاحات اللازمة التي تؤمن للبلاد استقرارها وازدهارها.
⁃ سادسا: ان رئاسة الجمهورية التي لن تنحدر الى المستوى المتدني في ​اللغة​ السوقية المتبعة او في الأكاذيب والاضاليل والوقاحة المعتمدة، تكتفي بهذا القدر من التوضيح، ولن تقول اكثر كي تفسح في المجال، مرة اخرى، امام المساعي الجارية لايجاد معالجات ايجابية للازمة الحكومية التي افتعلها الرئيس المكلف ولا يزال، على امل ان تصل هذه المساعي الى خواتيم سعيدة بتأليف حكومة في اسرع وقت ممكن للانكباب على الإصلاحات المطلوبة اذ يكفي ما تحمّله ​اللبنانيون​ من عذاب نتيجة ممارسة منظومتهم.
وتابع: لا بد من التأكيد على ان رئاسة الجمهورية هي اليوم على مفترق طرق مع من يخرج عن الدستور او يبقى صامتا حيال كل ما يجري، علما ان مصلحة لبنان العليا تسمو فوق كل اعتبار، ومعها مصلحة الشعب الذي هو مصدر السلطات.

31 تعليق

  1. Why is it I always really feel like you do?



  2. Keep an eye on this one, as it is one of the best summer surprises in recent years.

  3. Overall I attempt and ingest my mix of Vitamin C from pills. While I’d really like to via a excellent meal plan it can be rather strenous to at all times.

  4. I am not real superb with English but I find this very leisurely to understand .

  5. Oh my goodness! an excellent post dude. Thanks a ton Nevertheless We are experiencing issue with ur rss . Do not know why Not able to sign up to it. Could there be any person acquiring identical rss dilemma? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

  6. i would love to be an ebay powerseller but it takes a lot of work to become one. you need also to have lots of good feedback”

  7. I am frequently to blogging we truly appreciate your posts. This article has really peaks my interest. I will bookmark your web site and keep checking for brand spanking new data.

  8. Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  9. Terrific work! That is the kind of information that are meant to
    be shared across the web. Shame on the seek engines for no longer positioning this publish upper!
    Come on over and seek advice from my website . Thank you =)

  10. Hey there are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you need any coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!



  11. Great goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just too magnificent.
    I actually like what you’ve acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it.

    You make it enjoyable and you still care for to keep it sensible.

    I can not wait to read much more from you.
    This is really a great web site. cheap flights http://1704milesapart.tumblr.com/ cheap flights

  12. I’m now not certain the place you’re getting
    your information, but good topic. I must spend some time finding out more or figuring out more.

    Thanks for fantastic info I was in search of this information for my mission. scoliosis surgery https://0401mm.tumblr.com/ scoliosis surgery

  13. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless,
    you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.
    quest bars http://j.mp/3C2tkMR quest bars

  14. Hmm is anyone else having problems with the pictures
    on this blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or
    if it’s the blog. Any responses would be greatly appreciated.

  15. Incredible quest there. What occurred after? Take care!

  16. Thanks on your marvelous posting! I actually enjoyed
    reading it, you happen to be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and
    will often come back at some point. I want to encourage continue your great job,
    have a nice weekend!

  17. Howdy excellent blog! Does running a blog such as this
    require a great deal of work? I have no expertise in programming but I was hoping to start
    my own blog in the near future. Anyways, should you have any ideas
    or techniques for new blog owners please share. I understand this is off topic nevertheless I simply needed to ask.
    Many thanks!

  18. I am sure this piece of writing has touched all the internet users,
    its really really nice article on building up new web site.

  19. Just wish to say your article is as astonishing. The clearness in your post is
    just great and i can assume you’re an expert on this subject.
    Well with your permission let me to grab your
    feed to keep updated with forthcoming post. Thanks
    a million and please keep up the enjoyable work.

  20. I got this web site from my buddy who informed me on the
    topic of this web page and at the moment this time I
    am browsing this web site and reading very informative
    articles or reviews here.

  21. Hi there to all, as I am in fact eager of reading this website’s post to be updated on a
    regular basis. It contains fastidious information.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.